Er wordt vaak te licht gedacht over het bepalen van de juiste zoekwoorden, waarop je graag hoog wilt scoren in Google. Iets wat namelijk vaak vergeten wordt is dat je, naast de zoekmachine optimalisatie van je eigen website, te maken hebt met concurrerende websites die natuurlijk ook worden geoptimaliseerd voor Google.
- Waarom een zoekwoord onderzoek?
- Een zoekwoord onderzoek is het startpunt van het hele SEO proces, zonder zoekwoorden is er geen zoekmachine optimalisatie mogelijk. Zonder spijkers en hout kan een timmerman immers ook niet timmeren.
- Een gedegen zoekwoord onderzoek levert vaak verrassende resultaten op. Zoekwoorden die je zelf nooit zou bedenken, zoekwoorden met een laag zoekvolume, maar met weinig concurrentie en vele varianten van zoekwoorden.
- Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek brengt ook de zoekwoorden van je (grootste) concurrenten in kaart.
Concentreer je bij het bepalen van de zoekwoorden vooral niet alleen op enkele woorden, maar zeker ook op combinaties van 2, 3 of 4 zoekwoorden en hele zinnen.
Elke keukenzaak in Nederland zou het liefst gevonden willen worden op het zoekwoord keukens en elke winkel die fietsen verkoopt wil graag hoog scoren in Google op het zoekwoord fietsen. De eerste pagina van Google telt echter maar zo’n 10 plaatsen voor de natuurlijke resultaten.
Zoekwoorden analyse
Een simpele, maar effectieve, manier van zoekwoorden analyse is het gebruikmaken van de zoekmachines zelf. Tijdens het intoetsen van een zoekopdracht vullen de zoekmachines (standaard) automatisch aan. Deze aanvullingen zijn bedoeld om de zoeker te helpen met het invoeren van zijn of haar zoekopdracht.
Hieronder een voorbeeld op Google.nl
Bij Bing.com, de zoekmachine van Microsoft, is het automatisch aanvullen vergelijkbaar.
Deze automatische aanvullingen zijn zeer handig en bovendien gratis te gebruiken. Cool hè, die Animated GIFs?! ?
Zowel Google als Bing geven zoekwoordPLANNER (Google zonder spatie, Bing met spatie en dat maakt verschil!) als aanvulling, wanneer alleen het woord ‘zoekwoord’ is ingevoerd.
Deze Keyword Planner is ontwikkeld om Google AdWords adverteerders (SEA) te helpen, maar wordt tevens veel gebruikt voor SEO.
Zoekwoorden bepalen voor een website of webshop lijkt eenvoudig, maar dit proces kan zeer complex zijn en kan erg veel tijd kosten.
Kosten zoekwoorden onderzoek
De kosten van een zoekwoorden onderzoek zijn afhankelijk van het ten doel gestelde resultaat.
Enkele voorbeelden van doelen:
- In kaart brengen hoe groot of klein de markt is voor producten.
- Hoe sterk of zwak is de concurrentie?
- Analyse van reeds opgebouwde data van een bestaande website of shop.
- Waarde van een domeinnaam in kaart brengen.
Onderzoek kan heel breed worden uitgevoerd, maar uiteraard ook heel diep. Hoe intensiever het onderzoek, des te meer tijd het kost en des te hoger de kosten.
Voor een gedegen zoekwoord onderzoek maakt Total Webmedia gebruik van professionele SEO software van MOZ. Probeer de Keyword Explorer van MOZ zelf gratis uit (maximaal twee opdrachten per maand). Daarnaast maken we gebruik van een aantal gratis Keyword tools.
Update:
Na jarenlange tevredenheid over de SEO software van MOZ, zijn we sinds begin 2017 overgestapt naar Zoekmachine Marketing tool SEMrush. Hiermee kunnen we sneller er uitgebreider onderzoek doen. Onze klanten kunnen inloggen met een gratis account en hun eigen SEO project inzien.
Zoekwoorden tools
Welke (gratis) tools zijn er beschikbaar om de juiste zoekwoorden te bepalen?
- Gratis zoekwoorden tools
- Google Trends
- Wordstream
- YouTube keyword tool
- Latent Semantic Indexing (LSI) Keywords
- Zoekwoorden suggesties achterhalen met ubersuggest.
- Yoast Google Suggest Expander